لیست اختراعات مرجان بيجنوند
اين اولين موتور دو زمانه است كه در حالت تركيبي از رفت و برگشت و دوران كار مي كند.در اين موتور ها كه به دليل جديد بودن هندسه آن بينابيني گفته مي شوند از قطعات اصلي به جاي سوپاپها نيز استفاده شده است.كار سوپاپهاي ورودي و خروجي را حركت دوراني سيلندر ها به عهده مي گيرند. در اين موتور ها گشتاور به كورس پيستون وابستگي ندارد بلكه مشتقي از قطر تمام شده موتور خواهد بود و اين موضوع دست طراح را براي بهينه كردن گشتاور باز مي گذارد.اينجا ديگر شاتون و ملحقات آن حذف شده همچنين تمامي ياتاقان ها با بلبرينگ جاگزين شده است. در اين ساختار به دليل چرخش سيلندر ها و به تبع آن پيستونها در داخل محفظه روغن حرارت اتلافي از موتور از طريق روغن انتقال مي يابد. بنابرين صداي احتراق در درون روغن هضم شده و به حد اقل خود مي رسد. تعداد احتراق در دور شفت اين نوع موتورها بستگي به تعداد سيلندر موتور دارد و در هر دور از شفت به تعداد سيلندر ها احتراق خواهيم داشت.اين موتورها دو محفظه جدا در هر سيلندر , يكي در بالاي پيستون و ديگري در زير پيستون دارند كه اولي محفظه كمپرس ثانويه كه ضريب كمپرس را ايجاد ميكند و احتراق و تخليه، دومي محفظه مكش و كمپرس اوليه را به عهده دارند و هردو محفظه از بخش روغنكاري كاملا ايزوله هستند. در موتورهاي كلاسيك، موضوع احتراق ناقص، آلودگي شيميايي و آلودگي صوتي ، عدم امكان دستيابي به دورهاي متوسط به بالا و ... وجود دارد كه در اين موتور اظهاري اصلاح و به صورت بهينه و با هندسه خيلي ساده به صورت كاربردي انجام پذير است.
ماسك فعال داراي يك كيت حرارتي است كه با ايجاد اختلاف دماي مناسب در محل استفاده ماسك، هوايي كه فرد تنفس مي كند را در يك اتاقك حرارتي گرم نموده و سپس به دماي محيط ميرساند و فرد آنرا تنفس مي نمايد و به دماي محيط باز ميگرداند. طي اين پروسه تمام فعل و انفعلات ماسك فعال در اتاقك حرارتي كه درواقع توسط كيت حرارتي طراحي و تعبيه شده در ورودي مجراي تنفسي ماسك تعبيه شده است، رخ مي دهد.
در اين اختراع يك موتور دوزمانه تركيبي برمبناي بادامك كروي به منظور رفع معايب موتورهاي دوزمانه كلاسيك موجود شامل آلايندگي صوتي و شيميايي، مشكلات مربوط به احتراق ناقص و منقطع در موتورهاي دو زمانه موجود طراحي شده است. در موتور ابداعي معرفي شده، طراحي به گونه اي صورت گرفته است كه احتراق به صورت پيوسته انجام مي گردد و با اينكه هر احتراق در محفظه خاص خودش و به صورت چرخه اي اتفاق مي افتد، در عين حال پيش از اتمام احتراق يك محفظه احتراق، محفظه بعدي شروع به احتراق كرده و همواره در بدنه اصلي يك منطقه داغ ايجاد كرده و اين خود موجب بهينه نمودن اختلاط هوا و سوخت شده و در نهايت احتراق كاملي بدست مي آيد. در موتور ابداعي مورد بحث، روتاري ولوها جزئي از قطعات اصلي موتور است و اين امر موجب عدم اغتشاش در ورود و خروج سيال مي گردد و همواره در يك دور محور خروجي، سه بار مكش اوليه، سه بار انتقال سيال، دوبار احتراق كامل و دو بار تخليه كامل، يك نيم احتراق و يك نيم تخليه انجام مي گردد كه اين موضوع خود منجر به افزايش بهره حرارتي موتور ابداعي مورد نظر نسبت به موتورهاي دو زمانه موجود مي گردد. از همه مهم تر شكل و هندسه موتور به گونه اي طراحي شده است كه آببندي هاي كاملا دقيق و متفاوت با موتورهاي كلاسيك موجود را در اختيار قرار مي دهد. در موتور ابداعي مورد بحث طراحي به گونه اي صورت گرفته است كه قطعاتي مانند شاتون، فنر حذف گرديده و با توجه به تحت زاويه قرارگرفتن سيلندرها و حركت دوراني آنها، حركات با يكديگر ادغام شده و لذا از هدر رفتن انرژي، ضمن حذف حركات اضافي اين قطعات جلوگيري به عمل مي آيد.
موارد یافت شده: 3